środa, 2 listopada 2011

RYMOWANIE SUROWO WZBRONIONE


Ci, którzy mają kontakt z poezją współczesną, wiedzą, że rymować nie wypada. Rymuje się co najwyżej w hip-hopie, który stanowi zupełnie innego rodzaju sztukę niż poezja. 

Tymczasem Wasz ulubiony blog Szkoła Pisania zachęca - od czasu do czasu jednak rymujcie. Nie musicie pokazywać swojej twórczości, zanim nie będziecie jej pewni. Ale próbować warto, gdyż...

1. Rymowanie jest bardzo trudne, a wszystko co trudne, warte jest spróbowania. Trudne, bo zanim się spostrzeżemy, możemy wpaść w sidła pierwszego rymu, który przychodzi do głowy i popełnić literacką gafę typu: "kiedy patrzę na ciebie / czuję się jak w niebie". Ale za dziesiątym, piętnastym razem może już wyjdzie z tego duże Coś.

Przykład? Opis przeżyć damsko-męskich w wersji Jacka Kaczmarskiego...

"Aż wręczył jej tulipan: prężny, łebski, gładki
Purpurą nabrzmialy jak płonącym mrokiem
A ona na to róży rozchyliła płatki,
By spłynęły po nich życionośne soki"

2. Rymowane teksty łatwo zaśpiewać. W świecie, w którym teksty polskich piosenek popowych porażają swoją pustką, zgrabne, przejmujące teksty rymowane - nawet nie wiersze - chętnie znajdą nabywców, nawet wsród tych wielkich i znanych. Na polskiej scenie muzycznej wciąż są artyści, ktorzy sami nie pisząc - bardzo dbają o dobór słów w wybieranych przez siebie utworach...


3. Rymowanie może być zabwane. Kiedy nie mamy niczego ważnego do powiedzenia, lepiej zrobić sobie zabawę. Kabaret może być bardzo ambitną formą sztuki, gdy tylko prezentowany przezeń tekst jest coś wart. Czasami słowa są tak udane, że powielają je artyści jeszcze po wielu latach...


 4. Lepiej rymować, niż... (uwaga! poniższe fragmenty pochodzą z tekstów zaczerpniętych z portalu społecznościowego, w którym internauci piszą wiersze; my używamy ich  w celu rozmycia pewnej wątpliwości: aby nikt nie myślał, że dobry tekst to tekst biały, zły - rymowany)

"przez niebo szarości
ptak pomyślności przelatuje

na oceanie smutku
łódka szczęścia płynie

wiatr nieszczęścia wieje
w dom przyszłości"

"Ludzie żyją
I odchodzą
Lecz nie umierają
Zostawiają nas zwyczajnie
Jakby nigdy nic
Jedni muszą
Drudzy chcą
Inni tak po prostu"

Jeżeli nie zgadzacie się lub zgadzacie z naszymi opiniami - droga do dyskusji otwarta. Jeżeli chcecie przedstawić nam jakiś tekst - warto napisać. Także i bez rymu.

10 komentarzy:

  1. :))) Rymowanie to sztuka, dzięki, że ktoś to docenia!

    OdpowiedzUsuń
  2. dzień dobry
    jak się z Wami skontaktować?
    nie przechodzą mi maile na Wasz adres, a chcę wziąć udział w konkursie JAK PISAĆ O MIŁOŚCI..
    mam piękny rymowany tekst, prawdę mówiąc niejeden, ale chciałbym dotrzeć do redakcji chociaż z jednym..
    kłaniam się i pozdrawiam..
    Jerzy Piotrowski

    OdpowiedzUsuń
  3. Wzieło mnie na rymowanie
    a nie kompa dziś składanie
    zagraj ze mną miły panie
    a nie jakieś sranie w banie.

    Moje rymy wymiatają
    twoje jednak wygasają
    chcesz dziś mnie zaatakować
    najpierw naucz się blokować

    Dziś jestem pijany
    trochę naćpany
    ciągnę barana
    i idę do spania

    Spoko rymy pierwsza klasa
    Teraz zatańcz na golasa
    wszyscy rzygać w okół będą
    i nazywać ciebie mendą!!!

    Wypisuje same bzdury
    Bo kot pokazał pazury
    Oglądasz dziś kawałek Seansu
    Mam już dosyć tego transu

    Teraz mówię tobie cześć
    Mam ochotę sobie zjeść
    Koniec Rymów koniec Mnie
    Bo ponieważ sobie śnie.

    Dobra jeszcze jedna zwrota
    Jutro raczej będzie wywrota
    Ja rymuje a ty nie
    już do spania połóż się

    Już robię formatowanie
    ty głupi baranie
    Łyk wody wypiję
    Jutro się pobiję

    Pospadały wszystkie bomby
    bo powietrzne robią trąby
    Dzisiaj śmiech
    Jutro Wzdech

    Dobra teraz nara ziomy
    Bo czas mamy zimowy
    Zegnam się z wami czule
    i doceńcie to w ogóle!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Poetą być


    Chciałabym być w końcu
    szczęśliwą kobietą
    pisać dobre wiersze
    być prawdziwym poetą

    Chciałabym w końcu
    poczuć sławy smak
    której mi tak poprostu
    jeszcze wciąż brak

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzień jak co dzień ,na ścianie widzę swój
    odcień wracam do szarości,bez smutku i złości
    Staję w szarych drzwiach szarej rzeczywistości,
    pisze kolejne wiadomości.Siedzę w pokoju sam
    wyjebane w was mam.Słucham dobrego kawałku nie
    myśląc o poniedziałku.Mówisz sobie dobrze rymuje
    jednak te czasownik niech sobie podaruje.Jaracie
    się poskładanymi rymami ,ale rap to nie origami.:) K>LCK

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedy pierwszy raz spojrzałem na ciebie myślałem że jestem w niebie jednak nie poznałem ciebie.Uciekłaś w oddali chociaż ciebie wołali.Wydawało się że jesteś fajną dziewczyną tą jedyną wiem co było przyczyną lecz czas już przeminą.Gdybym wiedział że tak się zakończy.Wiem starczy już tych przemyśleń życie daje w kość nie wpadaj w złość.Ogarnij i mi wszystko wyjaśnij i drzwiami już nie trzaśnij.W spokoju dzisiaj zaśnij.

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślałem że będzie jak w bajce jak w pierdolonej kolorowance .
    Jenak było inaczej raczej nie z mojej winy zapierdalają za nami gliny.Panie policjancie ja mam za 2 dni egzaminy to nie kpiny.Moje dane spisuje zaraz mu wymaluje. Ja chujowo się czuje bo w złej sytuacji się znajduję.On do mnie teraz kieszenie sprawdzimy nie to kurwa jakieś kpiny.Mijają godziny do o koła zielone rośliny i te zje...e miny przyniosły mi ch....e nowiny.

    OdpowiedzUsuń